Werkwijze Architectuurfotografie

Het werk van een architectuurfotograaf of interieurfotograaf is om het werk van mijn opdrachtgever zo gunstig mogelijk weer te geven.  Foto’s die recht doen aan de professionaliteit, creativiteit en vakmanschap van de opdrachtgever. En niet te vergeten sfeer en schoonheid. Beelden die uitnodigen om meer te willen weten.

Overleg vooraf

We overleggen over wat de kenmerkende elementen zijn en wat de opdrachtgever graag wil laten zien aan potentiële klanten. Dit levert een plan op qua compositie en belichting. Natuurlijk wordt er ter plekke ook afgeweken van dit plan indien dat nodig is.

Op locatie: Compositie en styling

Architectuurfotografie leeft met een spel van licht en lijnen. In het interieur komt daar nog een element bij: styling. Plaatsing van de interieurelementen. Vorm, kleur, overlapping of niet, storende elementen. Met behulp van het live beeld op het grote scherm ter plekke overleg ik met de opdrachtgever indien hij of zij aanwezig is bij de shoot. Zo werken we samen het eindresultaat van de betreffende compositie totdat we allebei tevreden zijn.

Op locatie: Licht en belichting

Licht geeft sfeer, richting en diepte. Bij interieurfotografie werk ik graag met natuurlijk licht en de patronen die de lichtinval schildert. Aanwezige lichtbronnen laat ik uitkomen zoals het door de ontwerper bedoeld is en daar waar nodig gebruik ik extra flitslicht. Voor het fotograferen van het exterieur timing en voorbereiding de sleutel. Een goed voorbeeld is de foto helemaal bovenaan deze pagina. Timing en lichtval was van tevoren gepland.

Nabewerking

Kleur, helderheid en contrast

De shoot levert de bouwstenen op. Het eindproduct ontstaat pas na de nabewerking. Zoals het corrigeren van kleurzwemen veroorzaakt door verschillende lichtbronnen en het sprekend maken van het beeld. Zie het voorbeeld hieronder.

  • Before-Eemhuis voor en na
    After-Eemhuis voor en na
    Voor Eemhuis voor en na Na

Retouche

Bij bijzonder lastige situaties kan een beeld alleen maar opgebouwd worden uit verschillende opnamen met verschillende belichtingen en lokale verduistering om reflecties te beperken. De styling was in dit geval niet perfect, waardoor er achteraf ingrijpend dingen aangepast moesten worden om tot een overtuigend beeld te komen. Zie het hieronder met name de inhoud van de douchecabine.

  • Before-Eemhuis voor en na
    After-Eemhuis voor en na
    Voor Eemhuis voor en na Na